Petrusklepel (wk. 27)

Na de slakken en de regen kwamen de muggen en de hitte. Na de muggen komen in augustus weer de wespen. Het is altijd wat. Zo is ons biologisch bestaan. Niet bepaald een paradijs. Toch verlangen wij mensen naar volmaakt geluk. Dat wij daar naar streven, al weten we dat het op aarde nooit helemaal in vervulling zal gaan, is volgens sommigen een indicatie van onze diepere gerichtheid op God. Naar een geluk dat niet verdwijnt. Daar moeten we wel een prijs voor betalen. Wie eens in de hemel wil leven moet er zijn leven nu al naar inrichten. Anders mist hij de boot. Dat betekent niet dat we heel de dag in de kerk moeten bidden, maar wel dat we onze luiheid moeten overwinnen. Daarom is mijn vakantietip om genoeg dingen te doen die niet leuk zijn. Mee afwassen, de vuilnisemmer legen, onkruid wieden etc. Als we dat gedaan hebben ervaren we innerlijk voldoening. En dan genieten we extra van onze vrije tijd. Fijne vakantie!

Pastoor Schilder