Preek Maria tenhemelopneming

Elisabeth mocht zich drie maanden verheugen in het gezelschap van Maria. Die wilde haar nicht verlichting brengen in de lasten van haar zwangerschap.

Als wij in het hartje van de zomer het Feest vieren van de Tenhemelopneming van Maria, drukken wij uit: wij willen ook leven in de nabijheid van Maria.

Natuurlijk zijn we op de eerste plaats leerlingen van Jezus. En Jezus heeft zijn Kerk gebouwd op de apostelen. Maar wij schamen ons niet ook een geestelijke moeder nodig te hebben. De plaats die God haar gegeven heeft, was niet alleen voor haarzelf maar ook voor ons.

Elisabeth en Maria zullen veel gepraat hebben over alles wat er gebeurd was en over de toekomst, ook tussen de was en het koken door. Dat kunnen wij ook doen: Maria betrekken bij ons dagelijks leven. Niet alleen in de kerk, maar ook thuis.

Als we bij iemand op bezoek gaan, mogen we tot Maria zeggen: Maria, laat het een goed bezoek zijn. Als we ergens tegen op zien, mogen we Maria om hulp vragen. Als we even geen vreugde vinden in het gebed, mogen we verzuchten: Maria, leer mij om vol te houden zoals u.

Deze vertrouwelijke omgang met Maria draagt vrucht. De boze wil ons bij alles wat wij doen ontmoedigen, bekritiseren, belemmeren. Maar door Maria krijgt hij geen vat op ons. Daarom noemen we Maria ook: de Moeder van de Hoop. Het goede dat stilletjes in ons groeit, beschermt zij.

En als we die ervaring hebben opgedaan, kunnen wij ons ook mariaal verhouden tot anderen, d.w.z. het goede dat in anderen groeit koesteren. Het zien en waarderen. In dat opzicht zijn we een beetje elkaars verloskundigen. De genade van God in elkaar bevestigen. Tegenwoordig zeggen we: het beste in elkaar naar boven halen. Dat is veel rijker dan elkaar scheidsrechter zijn.

De wereld pusht ons juist om wel scheidsrechter te zijn. Die is goed en die is slecht. Maria heeft die rol overgelaten aan haar zoon, de enige scheidsrechter, want zij weet dat niemand helemaal goed is of helemaal slecht. Voor iedereen is er hoop. En die hoop blijft Maria belichamen. Letterlijk belichamen, want zij is met ziel en lichaam in de hemel opgenomen. Moeder van de hoop, bid voor ons. Laat het goede dat God in ons begonnen is, in uw moederlijke nabijheid ook tot voltooiing komen. Amen.

Voorbede:

Voor de kerk, dat zij apostolische kracht samen doet gaan met moederlijke liefde en zorg. Laat ons bidden.

Voor de landen waar onrecht en geweld heersen, dat het vuur van de draak geblust wordt door het water van menselijkheid en genade. Laat ons bidden.

Voor hen die zich afgewezen voelen, dat in hen de hoop mag groeien op een betere toekomst waaraan zij mogen meebouwen. Laat ons bidden.

Voor de vrouwen die een kind verwachten, dat zij bemoedigd en gesterkt worden om mee te werken met Gods plan. Laat ons bidden.

Uit dankbaarheid voor de hulp die wij gekregen hebben door toedoen van Maria, dat het vrucht mag dragen in de gemeenschap. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en al onze dierbare overledenen; dat zij Gods goedheid mogen bezingen met Maria. Laat ons bidden.