Amos wist duidelijk wie hij was en wat zijn taak was: een veehouder en vijgenhouder die door God was weggehaald achter zijn beesten, om te profeteren voor Gods volk.

Paulus wist ook goed wie hij was: een tentenmaker en een farizeeër, die door Christus geroepen was om het heil te verkondigen aan de heidenen.

De apostelen krijgen ook een duidelijke taak in het evangelie: rondtrekken om op te roepen tot bekering. Zij dreven duivels uit en genazen veel zieken.

Alle drie de lezingen geven een duidelijke taakstelling en een dito uitvoering. Zo eenvoudig kan het zijn. Maar wat als je niet zo goed weet wat je moet doen? Als je je afvraagt wat Gods plan voor jou is? Of als je het gevoel hebt dat het allemaal beter kan maar je weet niet hoe? Zo helder als de Schrift kan zijn, zo verwarrend kan het moderne leven zijn.

Laten we niet vergeten dat er voor de olie die de apostelen gebruikten ook een olijvenkweker nodig was. En een timmerman die een olijfpers kon maken. En wat Paulus betreft zal hij ook les hebben gehad van een leraar die hem leerde lezen en schrijven, zodat hij thuis kon raken in de Tora. En Amos zal geleerd hebben hoe hij schapen moest scheren. Met andere woorden: in Gods ogen is er geen minderwaardig werk. Elk werk waar andere mensen iets aan hebben, waar ze door kunnen leven, is waardevol.

Dat besef kan een verschil maken voor mensen die niet goed weten wat ze moeten doen. Ze willen het liefst iets doen dat aanzien geeft. Dat is menselijk. Maar voor God is dat niet zo belangrijk. Hij kijkt meer naar hoé wij ons werk doen. Er zijn een heleboel beroepen op te noemen die het mogelijk maken dat een profeet profeteert of dat een apostel predikt. En daar hoort een kapper ook bij. We hoeven niet allemaal apostel of profeet te zijn.

Wat we wel allemaal kunnen zijn – en daar zijn we ook toe geroepen door ons doopsel – is profetisch en apostolisch zijn. Bij alles wat we doen de eer van God en het heil van de zielen voor ogen houden. Het is goed om dat aan het begin van de dag te vragen: ‘Heer, laten mijn daden vandaag zuiver gericht zijn op U. En help mij om mijn medemens werkelijk te helpen.’

Als we dit volhouden, dan zal er zich een weg tonen die voor ons de beste is. En die weg gaat Christus met ons mee. Door ons zullen ook anderen Hem ontmoeten. Heer, danken U voor de weg die wij mogen gaan, net als de apostelen. Als Gij tot ons spreekt, zullen ook wij profeteren. Amen.

Laten we in gelovig vertrouwen bidden tot God onze Vader, op voorspraak van de HEILIGE DONATUS:

Voor de herders van de Kerk, dat zij zoals St. Donatus de goede strijd van het geloof mogen strijden, met vertrouwen en geduld. Laat ons bidden.

Dat wij gespaard blijven voor rampen en ongelukken, voor bliksem en onweer, voor hagel en stormen, voor overstromingen en langdurige droogte, voor ziekten en kwalen, voor branden en verkeersongevallen. Laat ons bidden.

Bidden we voor alle mensen die vervolgd worden om hun geloof, die geminacht of achtergesteld worden vanwege hun persoonlijke levensovertuiging, dat ze bemoedigd en gesterkt worden door het voorbeeld van de Heilige Donatus. Laat ons bidden.

Bidden we voor ons zelf, dat we trouw blijven aan het geloof, dat we beschermd worden tegen onverschilligheid en gesterkt door het getuigenis van de Heilige Donatus. Laat ons bidden.

Voor de intenties van onze gemeenschap, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij mogen delen in de hemelse vreugde met de Heilige Donatus. Laat ons bidden.