Jezus begon de menigte mensen uitvoerig te onderrichten. Dat was op een eenzame plaats, zegt Marcus. Eigenlijk wilde de Heer zijn leerlingen daar wat laten uitrusten, maar de mensen lieten hen niet met rust. En wat deed Jezus? ‘Hij gevoelde medelijden met hen, want zij waren als schapen zonder herder; en Hij begon hen uitvoerig te onderrichten.’

Dit aspect van Christus’ Herderschap is veelzeggend. We denken bij Christus als Herder misschien eerst aan het voeden van de hongerigen en het genezen van zieken, maar Hij begint met onderrichten. Waarom? Omdat de geest van de mens het licht van de waarheid nodig heeft. Christus is gekomen om te getuigen van de waarheid. Hij noemde zichzelf ook ‘de Waarheid’.

Hiermee treedt Jezus in het spoor van de profeten. Jeremia moest namens God de herders vermanen. ‘Wee de herders, door wie de schapen van mijn kudde omkomen en verloren lopen.’ Wat zouden ze verkeerd gedaan hebben, die herders? Ze hebben de mensen niet gewaarschuwd, maar naar de mond gepraat.  Dat lezen we iets verder in het boek van de profeet Jeremia: ‘Tot hen die het woord van Jahwe minachten, zeggen de valse profeten: ‘Het zal u goed gaan.’ En tot ieder die verstokt blijft in de boosheid, zeggen zij: ‘U zal geen kwaad overkomen.’  Zulke geluiden horen we ook bij mensen die denken dat ze automatisch in de hemel komen, wat ze ook doen of laten.

Als we kijken naar Christus, zien we zijn passie om de Wil van de Vader te doen en deze bekend te maken aan de mensen. Daarbij verwijst de Heer dikwijls naar de Schrift en naar de Schepping. Zoals God de dingen bedoeld heeft en zoals Hij ze geopenbaard heeft, zo horen ze te zijn.  En wij hebben rust nodig om dat in te zien. Jezus heeft veel tijd genomen om te onderrichten. Om de mens te bevestigen in zijn oorspronkelijke verhouding tot de Schepper. Die geeft vrede aan het hart van de mens, zoals St. Paulus zegt: ‘Christus heeft vrede verkondigd aan u die veraf waart en vrede aan u die dichtbij waren.’

Willen wij die vrede ervaren, dan moeten ook wij onderricht ontvangen, jong en oud. In de liturgie, in wat we lezen, in gesprekken met ervaren christenen. Zo stellen wij ons open voor het onderricht van de Heer. En niet te vergeten in de stilte. Dan laten we de Heer zelf aan het woord, te midden van alle drukte. Dan krijgen met connectie met Hem, bijvoorbeeld in de Aanbidding op woensdagavond. Ik nodig u uit om daar een keer aan deel te nemen in de vakantietijd. Het zal u goed doen. Wij willen niet meewaaien met iedere wind, maar voortgedreven worden door de Geest van de Heer. De Geest van vrede en waarheid. Amen.

Voorbede

Voor de Herders van de Kerk, dat zij bezield worden door Gods Geest om in vrede de waarheid te verkondigen. Laat ons bidden.

Voor de wereldse leiders, dat zij de mensen helpen om in vrede te leven met de Schepper en met elkaar. Laat ons bidden.

Voor onze broeders en zusters die lijden onder geweld of gebrek, om hulp in de nood en uitzicht voor de toekomst. Laat ons bidden.

Voor hen die als schapen zoeken naar geestelijk voedsel, dat wij hen onderrichten door onze woorden en door ons voorbeeld. Laat ons bidden.

Om zegen over de Olympische spelen, dat alles veilig en sportief mag verlopen. En dat ook de armen er baat bij hebben. Laat ons bidden.

Voor het welzijn van de parochie, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij bij de Goede Herder mogen zijn. Laat ons bidden.