Preek van de Week

Preek van de Week

Drie maal ben ik op het meer van Galilea geweest en drie maal kon ik als ware het brood nog ruiken dat Jezus vermenigvuldigd heeft. Zo tastbaar nabij komt Hij in het Heilig Land. Er zijn vele oorlogen geweest in Israël, maar het meer van Galilea ligt er nog net zo bij als 2000 jaar geleden, met kleine dorpen eromheen en bootjes op het water. Er is zelfs een boot teruggevonden uit de tijd van Jezus. Die noemen ze ‘Petrusboot’.

Het is mooi dat een jongen de broden en de vissen aandraagt om de mensen te voeden. Het was waarschijnlijk bedoeld voor hem en zijn ouders, maar hij gaf het aan Jezus. Althans, via de apostel Andreas. Andreas had in Kana gezien hoe zijn Meester van water wijn had gemaakt. Veel wijn. In zijn vraag aan Jezus klinkt dan ook geloof door: ‘Hier is een jongen met vijf gerstebroden en twee vissen.’ En tegelijk horen we twijfel: ‘Wat betekent dat voor zo’n aantal?’

Het is een mooi beeld van de christelijke opvoeding: je kind leren om datgene wat je zelf nodig hebt aan Jezus te geven, in het vertrouwen dat Hij voor je zorgt en dat er meer dan genoeg overblijft.

Tegenwoordig zijn het vaak de opa’s en oma’s die dit vertrouwen doorgeven aan hun kleinkinderen. De eigen ouders hebben te weinig geloofskennis meegekregen en ze hebben het druk met werken. In dit verband wil ik melden dat het vandaag de Werelddag voor grootouders is. Zonder de ouderen zouden wij geen geheugen hebben en zouden veel waarden verloren gaan in de waan van de dag en de hardheid van het economisme. Daarom bidden we straks ook voor de opa’s en oma’s.

Wie weet of de jongen die het brood heeft aangedragen voor de Broodvermenigvuldiging ook het brood heeft mogen brengen voor het Laatste Avondmaal. We weten het niet. De film ‘The Chosen’ die we kijken bij het Filmuurtje zit vol dergelijke suggesties, die de menselijkheid van onze Heer Jezus Christus aanduiden en zijn goddelijke plan met de mensen.

De Kerk kan niet meer achteroverleunen in de veronderstelling dat kinderen vanzelf de Eucharistie mooi gaan vinden. Ze zouden het mooi vinden, net als de jongen van de Broodvermenigvuldiging, áls ze het kenden. Maar ze vinden het niet mooi, omdat ze het niet meer kennen. Mogen wij, met de  hulp van opa’s en oma’s de liefde voor Christus doorgeven aan de kinderen. Want zij zullen ons van nieuwe inspiratie, van nieuw brood voorzien. Het heilig Brood van onze Heer en Heiland. Amen.

Voorbede:

Voor de opvolgers van de apostelen, dat ook zij zich door jonge mensen laten helpen opdat Christus zijn Brood aan velen kan uitdelen. Laat ons bidden.

Voor de politici, dat zij de voedselvoorziening de aandacht geven die nodig is om honger en ellende te voorkomen. Laat ons bidden.

Voor het goede verloop van de Olympische Spelen en de versterking van eenheid onder de mensen in een onrustige tijd. Laat ons bidden.

Voor alle opa’s en oma’s, dat zij het geloof in Christus met hun kleinkinderen mogen delen, tot opbouw van de gemeenschap. Laat ons bidden.

Voor onze medeparochianen op vakantie, dat zij in de schoonheid van de natuur en de weldaad van het samenzijn Gods hand herkennen. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij verzadigd worden aan het hemels Gastmaal. Laat ons bidden.

 

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 september

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 30
za 31
zo 1
ma 2
di 3
wo 4
do 5
vr 6
za 7
zo 8
ma 9
di 10
wo 11
do 12
vr 13
za 14
zo 15
ma 16
di 17
wo 18
do 19
vr 20
za 21
zo 22
ma 23
di 24
wo 25
do 26
vr 27
za 28
zo 29
ma 30
di 1
wo 2
do 3
vr 4
za 5
zo 6
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen

  • Geen evenementen