Preek van de Week

Preek van de Week

Elia zag het helemaal niet meer zitten. Hij wilde sterven. Het werd hem teveel. Ofschoon hij als profeet veel wonderen had meegemaakt, was hij nu alle hoop verloren. Het zou nooit meer goed komen met Israël, dacht hij. God dacht anders. God keek ook anders. Waar de mens soms alleen verlies kan zien, ziet God een nieuw begin.

Als het innerlijk oog van de mens vertroebeld raakt, dan ziet hij vooral wat niet goed gaat. Door de negatieve dingen die op de voorgrond treden ziet hij op een gegeven moment niets anders. Het lijkt dan of het kwade de overhand heeft.

We zien iets vergelijkbaars bij de joden die in gesprek zijn met Jezus. Of beter gezegd: in discussie. Ze vergeten de wonderen die Hij had gedaan en beginnen over Hem te morren. Hoe mooi de woorden ook zijn die de Heer spreekt, Hij komt er niet doorheen. Het ongeloof maakt het gemor alleen maar sterker.

Ongeloof kan op den duur leiden tot de geestelijke kwalen die Paulus opsomt: Wrok, gramschap, toorn, geschreeuw en gevloek. Dit is wat Christus uiteindelijk over zich heen heeft gekregen. En laten we eerlijk zijn, het is ook waartoe wij kunnen afglijden als we niet waakzaam zijn.

Vandaar de raad van Paulus: ‘Weest goed voor elkaar en hartelijk.’ En: ‘Leidt een leven van liefde naar het voorbeeld van Christus.’ Waar het verstand soms geen lichtpuntje meer ziet, is de liefde in staat een lichtpuntje te creëren. Dus als we ons soms verduisterd voelen, is wat we moeten doen: een daad van liefde stellen. De liefde kan alle duisternis doordringen.

En dan heb ik het niet alleen over liefde jegens mensen, maar ook over liefde jegens Christus. ‘Heer Jezus, ik wil dit of dat verdragen voor jou.’ Of: ‘Heer Jezus, zegen die of die persoon.’ De christelijke liefde is een optelsom van de gewone menselijke liefde en de liefde voor Christus. Waar die samengaan worden heiligen geboren. Daar ontstaan bruggen die geen vijand kapot kan maken.

Of de brug nu gebouwd wordt met een engel, zoals bij Elia, of vanuit de positieve invloed van de christengemeenschap, zoals bij Paulus, of door het Brood uit de Hemel zoals Jezus zichzelf noemt in het evangelie, we hebben allemaal moed nodig om die brug over te gaan. En iedere stap in de goede richting maakt de brug sterker. Dan ervaren we wat in de psalm geschreven staat: ‘Let op en bemerkt hoe genadig de Heer is; gelukkig is hij die zijn heil zoekt bij Hem.’ Heer, laat ons zo gelukkig zijn. Amen.

Voorbede:

Voor de herders van de kerk die zoals Elia ontmoedigd zijn geraakt, dat zij door het Brood des Hemels worden gesterkt. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders die verblind worden door negativiteit, dat zij mogen ervaren hoe liefde de duisternis overwint. Laat ons bidden.

Voor hen die Christus nog niet hebben leren kennen, dat zij open staan voor zijn licht om gelukkiger te kunnen leven. Laat ons bidden.

Voor onze medeparochianen op vakantie, dat zij tijd nemen voor gebed en bezinning om nader tot God te komen. Laat ons bidden.

Voor de zieken en de eenzamen, dat zij verlichting vinden voor lichaam en geest om de brug van de hoop met ons over te steken. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en al onze dierbare overledenen; dat zij in eeuwigheid mogen leven. Laat ons bidden.

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 september

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 30
za 31
zo 1
ma 2
di 3
wo 4
do 5
vr 6
za 7
zo 8
ma 9
di 10
wo 11
do 12
vr 13
za 14
zo 15
ma 16
di 17
wo 18
do 19
vr 20
za 21
zo 22
ma 23
di 24
wo 25
do 26
vr 27
za 28
zo 29
ma 30
di 1
wo 2
do 3
vr 4
za 5
zo 6
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen