Daden zijn belangrijk in het geloof. Dat leren we van Jacobus, een van de apostelen. Zonder daden is ons geloof dood. Daarbij geeft hij als voorbeeld het kleden van de naakte en het voeden van de hongerige. Dat zijn twee van de zeven werken van barmhartigheid.

Als we ons de vraag stellen wat het belangrijkste werk is dat we kunnen verrichten als uiting van ons geloof, dan moeten we kijken naar het evangelie. De Heer Jezus leert ons dat lijden omwille van Hem en het evangelie redding brengt. Dat is nogal wat! Dat heeft niemand ooit gezegd. Confucius niet, Mohammed niet, Boeddha niet.

Wat is dat dan, lijden omwille van Hem en het evangelie? Laten we kijken naar het menselijk bestaan. Lijden omwille van een ander doen we uit liefde, bijvoorbeeld een man voor zijn vrouw of ouders voor hun kinderen of een soldaat voor zijn vaderland.

Het kan niet anders of iedere edele liefde wordt beproefd op deze aarde. Dat zijn momenten waar het op aan komt. Daar staat de literatuur vol van. Het is een gegeven dat elke volwassene doormaakt. Wat is dan het specifiek christelijke? Wat maakt de christelijke boodschap over het lijden tot een blijde boodschap?

Dat is de mogelijkheid om ons te verbinden met Christus, juist in ons lijden. We zijn niet tot een bovenmenselijk heroïsme geroepen, dat we moeten ophouden met eten en drinken of ons kleden om maar zoveel mogelijk te lijden. Christelijk lijden is lijden met Christus. Hem blijven liefhebben. En dan gebeurt het wonder. Dan maakt Hij de last licht en het juk zacht.

Mensen kunnen het als een verlichting ervaren dat ze niet meer hoeven te vasten, te bidden, naar de kerk te gaan, hun passies te beteugelen. Maar het gekke is ze er meer mee verliezen dan winnen. Hun zielskracht neemt af. Kracht die juist nodig is om op momenten van lijden overeind te blijven, met Jezus.

Dat is de paradox van het geloof: je neemt je kruis op je en juist daardoor wordt het kleiner. Je naastenliefde wordt spontaner, je wijsheid persoonlijker en je tevredenheid groter. Gooi het kruis van je af en je zult grotere kruisen tegenkomen. Neem je kruis op je en je vindt vrede. En zo volg je Christus die geen andere weg heeft gekozen. Het mysterie van het lijden blijft een mysterie, maar de vruchten ervan zijn zoet. Heer Jezus, laat mij die vruchten ervaren en schenk mij uw liefde om mijn kruis te kunnen dragen. Amen.

Voorbede:

Voor de Kerk in landen waar het evangelie teruggedrongen wordt, dat zij juist daar mag groeien en vrucht dragen. Laat ons bidden.

Voor hen die de last dragen van een politiek ambt, dat zij goede werken mogen verrichten in het nieuwe parlementaire jaar. Laat ons bidden.

Om goede oogsten voor de voedselvoorziening van de mensen en dat wij dankbaar mogen zijn voor de vruchten van de aarde. Laat ons bidden.

Voor de vormelingen die begonnen zijn met hun catechese, dat zij de kracht van het geloof steeds meer ervaren. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij na het dragen van hun kruis op aarde gelukkig mogen zijn in de hemel. Laat ons bidden.