Een rabbijnse uitleg bij de schepping van Eva uit de rib van Adam, is dat God haar niet geschapen heeft uit zijn voet. Want hij mag haar niet vertrappen. Eva is ook niet genomen uit Adams hoofd. Want zij moet hem niet overheersen. Ze is gevormd uit zijn rib, opdat hij haar zou liefhebben. Want de rib zit het dichtst bij het hart. Dat is een mooie uitleg, die aangeeft waar het op aankomt in de relatie tussen man en vrouw: de wederzijdse liefde.

Adam noemt Eva optimistisch ‘mannin’. Het is opvallend dat dit woord verder niet terugkomt in de bijbel, terwijl de namen die Adam aan de dieren gaf wel blijven gelden. Maar de vrouw is geen dier. Ze is een nieuwe schepping. Het Hebreeuwse woordje dat gebruikt wordt voor hun relatie is ‘tegenover’ (kenègdó). Ja, de vrouw past bij de man, maar ze is ook heel anders. En samen vormen ze het beeld en de gelijkenis van God.

Juist de verbintenis met God maakt dat man en vrouw hun complementariteit positief kunnen beleven. Haal de verbintenis weg en de twee tegendelen zullen strijden om de eerste plaats. Dan wil de man de baas zijn over de vrouw of de vrouw over de man. In de verbintenis met God willen man en vrouw elkaar juist tot bloei laten komen. En de kinderen plukken daar – als het zo mag zijn – de vruchten van.

Het is niet vreemd dat meer ongeloof in een samenleving leidt tot meer spanningen in relaties. Het is ook niet vreemd dat er dan andersoortige relaties  opkomen. En fluïde relaties, nu eens zus dan weer zo. Al naargelang iemands gevoelens. In plaats van dat alleen maar te veroordelen kunnen we beter getuigen van de schoonheid van het huwelijk. Het huwelijk is een goddelijke schepping. Al het andere is een menselijke creatie. Door het huwelijk worden man en vrouw één met God. Dan beleven ze de ander als een geschenk van God en niet als een middel voor een eigen doel.

Jezus staat tenslotte ook op deze lijn, al was Hij zelf niet gehuwd. Dat was ongebruikelijk voor een jood. Maar als Zoon van God wilde Hij Bruidegom worden voor álle mensen; niet van één vrouw. En ook hier is sprake van complementariteit. Wat de Heer kan betekenen voor man en vrouw, Gods licht laten schijnen in hun relatie, kunnen zij betekenen voor Hem: Gods licht laten schijnen in de wereld. Dat is toch prachtig, dat zij Christus kunnen helpen met zijn zending. Anders gezegd: ‘Hij die heiligt en zij die geheiligd worden, hebben één en dezelfde oorsprong; daarom schrikt Hij er ook niet voor terug hen zijn broeders te noemen’ (Hebr. 2, 11). Christus, Broeder van de gehuwden, breng het goede werk dat U in hen begonnen bent ook tot voltooiing. Amen.

Voorbede:

Voor allen die deelnemen aan de synodale gesprekken in Rome, om een groeiende liefde voor de Kerk als Bruid van Christus. Laat ons bidden.

Voor de wereldse leiders, om passie voor het welzijn van de gezinnen, tot opbouw van de maatschappij. Laat ons bidden.

Voor het joodse volk in Israël, om bevrijding van alle gijzelaars en duurzame vrede in de regio. Laat ons bidden.

Voor de kinderen die lijden onder de hardheid van volwassenen, dat wij de handen zijn waarmee Jezus hen zegent en beschermt. Laat ons bidden.

Om roepingen tot het huwelijk, dat jonge mensen elkaar mogen vinden om samen de weg van Christus te gaan. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij in het Rijk Gods mogen binnengaan. Laat ons bidden.