Preek van de Week

Preek van de Week

We kunnen de tragiek van de rijke jongeling in het evangelie beter begrijpen door de eerste lezing christologisch te lezen, d.w.z. door de wijsheid met Christus te identificeren. Dan krijgen we dit:

‘Ik bad en inzicht werd mij geschonken, ik smeekte en de geest van Jezus kwam over mij. Ik verkoos Jezus boven scepters en tronen, en in vergelijking met Hem beschouwde ik rijkdom als niets; zelfs de kostbaarste steen stelde ik niet met Jezus gelijk, want alle goud is vergeleken met Hem slechts stof, en zilver niet meer dan slijk. Ik hield van Jezus meer dan van gezondheid en schoonheid, en ik stelde Hem boven het licht. Want de glans die Hij uitstraalt verbleekt nooit. Met Jezus vielen mij alle goederen ten deel en dank zij Hem verwierf ik rijkdommen zonder tal.’

De Apostelen hebben dit ervaren. Na Pinksteren boden de gelovigen hun vele landerijen en goederen aan. Weliswaar voor de kerk, maar de edelmoedigheid van de apostelen wierp toch rijke vruchten af. Zo gaat dat met wie overvloedig geeft; hij ontvangt edelmoedig terug. De rijke jongeling durfde het niet aan. We weten niet of hij later alsnog Jezus gevolgd is, maar op dat moment zat hij nog teveel vast aan zijn bezittingen.

Dat kan voor ons ook het geval zijn. Sterker nog, dat is voor ons waarschijnlijk het geval. We moeten telkens weer kiezen wat voor ons het kostbaarst is: geest of materie. Liefde of bezit, overgave of eigen verdienste. Het kan in kleine dingen tot uiting komen, maar het is van groot belang. Anders had de Heer Jezus ons niet gewaarschuwd.

Toch is waarschuwen niet het enige dat Hij doet. Er staat zowel bij de rijke jongeling als bij de apostelen dat Jezus hen aankeek. Dat is belangrijk. Denk aan Petrus die over de golven liep. Zodra hij naar de golven keek, begon hij te zinken. Zolang hij naar Jezus keek, was hij veilig. De blik van Jezus op ons laten rusten is belangrijk. Het is de kern van christelijke meditatie. Zoals de H. Pastoor van Ars zei: ‘Ik kijk naar Hem en Hij kijkt naar mij.’ Dan vallen alle dingen op hun plaats en zijn we tot veel meer in staat.

Voor iemand die een gezin moet onderhouden gelden andere normen dan voor een kluizenaar. Er zijn arme heiligen geweest en rijke heiligen, maar voor allen gold dat Christus hun grootste rijkdom was. En daartoe nodigt het evangelie ons ook uit. Leven met Christus, zoals Christus, in onze persoonlijke levenssituatie. Wat een rijkdom is dat!

Heer, laat ons daar telkens weer naar verlangen. Dan zijn we dicht bij U. Amen.

Voorbede:

Voor de opvolgers van de apostelen, dat zij in Christus hun grootste rijkdom mogen vinden en daarvan getuigen. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders, dat zij de armen niet verachten en de rijken niet naar de mond praten. Laat ons bidden.

Om vrede in het Midden-Oosten, dat de geest van wijsheid mag komen over allen die vergelding zoeken. Laat ons bidden.

Voor onze vormelingen, dat zij door de H. Geest steeds meer vreugde ervaren in het volgen van Christus. Laat ons bidden.

Om zegen over de Rozenkransmaand, dat wij meedoen aan het gebed van de kerk tot Maria, om te groeien in heiligheid. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij de eeuwige rijkdom mogen ontvangen. Laat ons bidden.

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 oktober

Week 1

ma 30
di 1
wo 2
do 3
vr 4
za 5
zo 6
ma 7
di 8
wo 9
do 10
vr 11
za 12
zo 13
ma 14
di 15
wo 16
do 17
vr 18
za 19
zo 20
ma 21
di 22
wo 23
do 24
vr 25
za 26
zo 27
ma 28
di 29
wo 30
do 31
vr 1
za 2
zo 3
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen