‘Wij willen dat u voor ons doet wat wij vragen’. Met die vraag komen de Apostelen Johannes en Jacobus bij Christus. Ze willen eerst dat Jezus ‘ja’ zegt en dan pas stellen ze hun vraag. Deze tactiek herkennen wij waarschijnlijk wel, bijvoorbeeld van kinderen die naar je toekomen met de vraag: ‘Zeg maar ja’.

Dingen vragen aan God, is dat niet bidden? Ja, maar bidden is meer dan dingen vragen aan God. Iemand die nadacht over God, vroeg aan Hem:

‘God, hoeveel is voor U één miljoen euro?’

‘Als één cent…’

‘En hoeveel is voor U één miljoen jaar?’

‘Één minuut…’

(stilte)

‘God, heeft U een cent voor mij?’

‘Ja hoor, over één minuut!’

Als wij God alleen maar dingen vragen, doen we teveel of hij Sinterklaas is. Bidden is meer dan vragen. Een goed gebed kent een bepaalde volgorde:

1) God danken

2) Hem om vergeving vragen

3) God prijzen

4) Hem smeken (dingen vragen)

In deze volgorde wordt het gebed veel rijker. De Apostelen Jacobus en Johannes baden aanvankelijk armzalig. Ze vroegen iets voor zichzelf. Daarbij hielden ze geen rekening met de Wil van de Vader en met de andere Apostelen. De vruchten waren bitter: er ontstond ruzie.

Christus leert hen dan om zo te bidden dat zij het lijden kunnen verdragen (‘de beker drinken’). Wie goed bidt, bidt als een slaaf. Een slaaf heeft alles te verwachten van zijn meester. Zo verwachten wij alles van onze Meester, God, als wij tot Hem bidden. God geeft in de mate dat wij geven, aan anderen. Zo hebben onze daden invloed op de vruchtbaarheid van ons gebed.

Eén minuut gebed van een heilige is meer waard dan 24 uur gebed van een lauwe christen. Dus mensen die minder willen bidden, die moeten heiliger worden. En niet minder bidden en onheiliger worden. Zo zijn Jacobus en Johannes uiteindelijk ook heilig geworden, echte bidders, dienaars van de Heer en dienaars van de mensen. Amen.

Voorbede:

Voor de Kerk, dat zij de mensen leert bidden overeenkomstig de wil van God. Laat ons bidden.

Voor hen die de volken regeren, dat zij groot zijn in dienstbaarheid. Laat ons bidden.

Voor hen die behandeld worden als slaven, dat zij hun waardigheid niet verliezen. Laat ons bidden.

Om zegen over de catechese aan onze vormelingen, dat zij vrijmoedig mogen naderen tot de troon van Gods genade. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij na de onrust van dit leven rust vinden bij  God. Laat ons bidden.