Preek van de Week

Preek van de Week

Bartimeüs begreep dat het waarschijnlijk zijn enige kans was om in contact te komen met Jezus: door luid te roepen. Hij kon Jezus niet zien en door de menigte kon hij Hem ook niet horen. Maar door zijn woorden kon hij Jezus misschien toch bereiken.

De menigte heeft daar weinig begrip voor. Ze snauwen hem toe te zwijgen. Bartimeüs was irritant. Zo reageert de menigte, zonder begrip voor de noden van het individu. Maar Bartimeüs laat zich niet klein krijgen. Hij roept nog harder. Als een blad aan de boom slaat de menigte om wanneer Jezus Bartimeüs bij zich roept. Zo is de menigte ook, grillig.

De genezing van Bartimeüs leidt ertoe dat hij Jezus gaat volgen op zijn tocht. In die zin was er een dubbele genezing; die van de ogen en die van de geest. Voor ons die kunnen zien is het zinvol om de genezing van onze geest te overwegen.

In hoeverre laten wij ons kleinhouden door de menigte om ons heen? Velen zouden wel vaker naar de kerk willen maar ze durven niet omdat hun omgeving afwijzend reageert. Of ze denken dat ze na al die tijd niet meer zo welkom zijn.

De menigte is per definitie blind, omdat ze geen ogen heeft. Wat de menigte vindt is een optelsom van vluchtige meningen, waarbij degenen met de grootste mond vaak bepalend zijn.

Willen wij ons verhouden tot Christus, willen wij zien, moeten wij ons altijd losmaken van de menigte. Niet losmaken van de mensen, maar van de oppervlakkigheid. Van de hardheid en de grilligheid. En dat kan best eng zijn. Zo is het voor Bartimeüs ook eng geweest. Hij had geen enkele garantie dat zijn plan zou lukken. Maar zijn verlangen naar het licht was groot genoeg om hem over de angst heen te helpen.

Hoe lang is het geleden dat wij iemand persoonlijk hebben uitgenodigd om naar de kerk te komen, naar de Heer Jezus? Het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor iemand tot geloof komt.

Vergeef ons Heer, voor al die keren dat wij iemand die in beweging naar U wilde komen gehinderd of ontmoedigd hebben, door woorden of daden of door niets te doen. Geef de Bartimeüssen van deze tijd de moed om zich te laten horen. En maak dat ook wij zien kunnen, met onze ogen en met onze geest. Het maakt alles zoveel mooier. Dan struikelen wij niet meer over de gebaande wegen, naar de stromende beken voor uw kinderen. Amen.

Voorbede:

Voor de herders van de Kerk, dat zij de stem mogen horen van hen die Christus willen zien. Laat ons bidden.

Voor de leiders van de volken, dat hun geestelijk oog verlicht wordt om te zien wat belangrijk is voor het algemeen welzijn. Laat ons bidden.

Voor onze vormelingen, dat zij zoals Bartimeüs mogen verlangen naar Gods licht. Laat ons bidden.

Voor degenen in onze omgeving die Christus willen leren kennen, dat wij hen behulpzaam mogen zijn. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij God mogen zien van aangezicht tot Aangezicht. Laat ons bidden.

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 oktober

Week 1

ma 30
di 1
wo 2
do 3
vr 4
za 5
zo 6
ma 7
di 8
wo 9
do 10
vr 11
za 12
zo 13
ma 14
di 15
wo 16
do 17
vr 18
za 19
zo 20
ma 21
di 22
wo 23
do 24
vr 25
za 26
zo 27
ma 28
di 29
wo 30
do 31
vr 1
za 2
zo 3